De gemeente wil zich meer manifesteren als partner van evenementen in Aalsmeer. Organisatoren zullen de helpende hand worden geboden bij het vergunningenproces, en zal er onder voorwaarden een bijdrage geleverd worden in de kosten op het gebied van met name veiligheid.
Onder meer deze punten staan beschreven in het vorige week verschenen Concept Evenementenvisie Aalsmeer 2025.
De vernieuwde evenementenvisie is opgesteld voor het maken van concrete stappen om organisatoren,
vrijwilligers en nieuwe initiatieven te ondersteunen. Er wordt in de visie aandacht besteedt aan duurzaamheid, inclusie,
toegankelijkheid en gezondheid als pijlers voor een toekomstbestendig evenementenbeleid.
De gemeente heeft de ambitie om evenementen, in Aalsmeer zijn er jaarlijks zo'n 100, zoveel mogelijk te faciliteren zolang het gaat om een evenement met een dorps karakter, het georganiseerd wordt door en voor Aalsmeerders.
Beeld veranderen
Maar de ambitie van de gemeente reikt evenwel verder, zo is er te lezen in het document.
'De meeste
organisatoren zien ons niet als partner. We willen dat beeld veranderen. We willen meer zijn dan die gemeente waar je slechts een vergunning aanvraagt. We kiezen voor een actievere rol."
Om zich meer als partner van evenementen te manifesteren zal ten eerste de al bestaande evenementencoördinator een bredere taakomschrijving krijgen. Hij/zij moet dienen als gids in de veelomvattende regelgeving rond evenementen, en als verbindingspersoon voor het verbeteren van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
Ook op het gebied van voorlichting staan in de visie een aantal verbeterpunten. Nu gebeurt dat vooral digitaal, een meer persoonlijke benadering wordt toegevoegd. Bijvoorbeeld door het organiseren van bijeenkomsten over regelgeving. En het organiseren van een kennismarkt waar organisatoren informatie krijgen van deskundigen.
Evenementenfonds met voorwaarden
Een belangrijke stap is tevens dat de gemeente voornemens is om een evenementenfonds op te richten. Hoewel er al evenementen zijn die worden ondersteund door de gemeente, financieel of in natura, wordt geconstateerd dat niet alle organisatoren gebruikmaken van de diverse subsidiemogelijkheden omdat deze bij hun niet bekend zijn.
Het evenementenfonds zal vooral moeten gaan dienen om organisatoren te compenseren in de kosten die te maken hebben met de
veiligheid van een evenement, zoals het (laten) opstellen van een veiligheidsplan en de inhuur van
beveiligers, verkeersregelaars en andere veiligheidsmaatregelen. Om voor financiële ondersteuning in aanmerking te komen worden een aantal voorwaarden gesteld.
Zo moeten de evenementen bijdragen aan duurzaamheid, toegankelijk zijn voor een breed publiek, en een positieve impact hebben op de
lokale gemeenschap en bijdragen aan de versterking van de culturele identiteit. De gemeente hoopt hiermee Aalsmeerse organisatoren te ondersteunen en te inspireren om vernieuwende evenementen te ontwikkelen.
In de Kadernota 2025 is structureel al een bedrag van 50.000 euro beschikbaar gesteld voor
het ondersteunen van organisatoren op het gebied
van veiligheid van een evenement.
Uit deze 'pot geld' is onlangs 10.000 euro toegezegd aan de organisatie van Bandjesavond om het evenement in de zomer doorgang te laten vinden. Eerder zag het er naar uit dat het evenement dit jaar moest worden geannuleerd vanwege financiele redenen.
Hinder
In de evenementenvisie wordt aangegeven dat 85% van de inwoners geen hinder ervaart van evenementen.
'Wij denken dat deze
relatief lage aantallen ook te maken hebben met de doelgroep van onze evenementen, de
Aalsmeerders zelf. Omdat zij er een onderdeel van zijn, nemen ze de hinder eerder voor lief.'
Als er overlast bij evenementen wordt ervaren, gaat dat, zo wordt beschreven in de visie, in eerste instantie over geluid. Dat gaat bij sommige evenementen zelfs verder dan de gemeentegrenzen. Gevolgd door verkeersgerelateerde
overlast (drukte, wegafsluitingen, parkeren) en overlast door zwerfafval. Hoewel minder vaak
genoemd, worden ook dronkenschap, urineren en ontlasten benoemd.
Een 'plug & play'-locatie
Volgens de gemeente is een klein deel
van de organisatoren bereid om na te denken over een andere plek voor hun evenement. Bijvoorbeeld naar een 'plug & play'-locatie dat betere faciliteiten biedt, zoals water, stroom en sanitaire voorzieningen. Het huidige evenemententerrein (Hornmeer) voldoet op dit moment niet als 'plug & play'-locatie. Onderzocht wordt of een upgrade van deze locatie mogelijk is.
Van de bijna 100 evenementen die de gemeente Aalsmeer kent, zijn Vuur & Licht
op het Water, de Pramenrace, de Geraniummarkt & braderie, de Feestweek Aalsmeer en de
Bandjesavond het bekendst onder de inwoners. Een aantal evenementen heeft het moeilijk vanwege oplopende kosten, regeldruk en het teruglopen van vrijwilligers.
De huidige evenementenvisie dateert van 2016. Evenementenvisie Aalsmeer 2025, die tot stand kwam mede na een uitgebreid participatietraject en nog een concept is, zal komende periode door de gemeenteraad worden besproken. Later volgt een definitieve versie, en een raadsbesluit.
Geef uw reactie
Deel dit artikel:
Advertentie: