Het is een bekend gezicht buiten de zomermaanden op de Stommeerweg ter hoogte van de kruising met de Zwarteweg. Booteigenaren die worstelen om hun boot op de juiste manier via de trailerhelling van de brandweer in of uit het water te halen. En daarmee het fiets- en wandelpad langdurig blokkeren. Dat leidt tot opstoppingen en gevaarlijke verkeerssituaties, met name voor fietsers.
Al jaren wordt in Aalsmeer gezocht naar een alternatieve openbare botenhelling voor het hoogseizoen. "We willen die zo spoedig mogelijk realiseren," beloofde toenmailig wethouder (AB) Jop Kluis in 2014. Elke poging is tot nu toe echter mislukt.
Bijvoorbeeld bij de plannen van het Waterfront in 2021 verdween een openbare botenhelling op het Surfeiland uit de tekeningen. En in de zomer van 2022 ging de aanleg achter The Beach op de Oosteinderweg niet door vanwege de slappe oever.
Een onderheide betonnen helling op de locatie bij The Beach zou soelaas kunnen bieden, vanwege het hogere kostenplaatje vroeg de gemeente subsidie aan bij de provincie (project Westeinderscheg). Deze werd begin 2023 gehonoreerd.
Evenwel viel de locatie bij The Beach af vanwege diverse nieuwe (parkeer)bezwaren. Ook een plek verderop aan de Oosteinderweg lukte niet wegens forse extra investeringen.
Komst staat 'on hold'
Vanwege het feit dat er nog steeds geen alternatieve trailerhelling is gekomen vroeg FlorAalsmeer vorige maand aan het college naar de stand van zaken, omdat gevaarlijke verkeerssituaties aan de Stommeerweg zich blijven voordoen. Vooral fietsers moeten onveilige capriolen over de autoweg maken als de doorgang wordt belemmerd.
Het college antwoordde onlangs aan FlorAalsmeer dat besloten is de komst van een alternatieve trailerhelling 'on hold' te zetten, "vanwege de kosten." De in 2023 verleende subsidie voor aanleg is inmiddels door de provincie weer ingetrokken.
"Gemiste kans"
Voorzitter Arnaud Brouwer van Stichting Aalsmeer Westeinder Promotie vindt het jammer dat het de gemeente niet lukt een geschikte alternatieve locatie te vinden voor een trailerhelling. "Vooral voor dagtoeristen die met hun boot graag in Aalsmeer willen komen varen." Brouwer noemt het "een gemiste kans" dat tijdens de aanleg van het Waterfront niet een helling voor particulieren is gemaakt.
De mogelijkheid om tijdens de zomermaanden boten tegen betaling ter water te laten en uithalen bij jachthavens vindt Brouwer geen serieuze optie. "Er is bij mij geen enkele jachthaven in Aalsmeer bekend waar dit mogelijk is. Daar komt bij dat er bij jachthavens onvoldoende parkeergelegenheid is voor auto's met een trailer."
De trailerhelling aan de Stommerweg is in principe aangelegd voor de hulpdiensten. Particulieren mogen de helling eveneens gebruiken in het voor- en najaar. Van half mei tot half september is de helling gesloten voor particulieren om in de drukke zomermaanden onveilige situaties en parkeeroverlast in de buurt te beperken.
Geef uw reactie
8-11-2024, Gaby Copini:
Inhaken op Arnaud Brouwer; Wij van Wakeboard & waterskivereniging en als stakeholder van het Surfeiland hebben in het voortraject meerdere keren advies gegeven over het realiseren van veilige trailer helling op een tweetal locaties.
Deze hadden prima in het plan gepast zonder dat daar iemand maar een centje pijn aan had. Ik zat toentertijd bij de besprekingen in het gemeentehuis en de ideeën over een trailerhelling zijn toen als wisselgeld weggewuifd.
Het is 2014 (lees 11 jaar terug in het nieuwe watersportseizoen) is er nog steeds geen geschikte locatie en is er geen budget voor. Wat een waardeloze beslissing als je pretendeert een unieke watersport gemeente te zijn.
(visitaalsmeer.nl/zien-doen/watersport)
Het kan toch niet zo zijn dat je eerst altijd de trailerhelling open stelt, deze vervolgens sluit zonder alternatief aan te bieden. Veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven.
Het terrein aan de Dorpsstraat (achter Berghoef) zou zich uitstekend lenen voor een trailer helling. Er is ook parkeerruimte genoeg. De situatie is goed aan te passen met geringe investeringen.
Het terrein ligt nu al zo'n 30 jaar braak en is absoluut geen visitekaartje als.je Aalsmeer binnen rijd.
En als reactie op Mark Witte,
Het betreft geen broodroof wat u over Arnoud Brouwer meld. Jachthavens zitten niet te wachten op dagjesmensen met auto en trailer. Het kranen van boten is altijd een storende factor op het jachthavenbedrijf.
Bovendien is dat vaak op zondag niet mogelijk. Daarbij komen nog de kosten voor de dagjesmensen, 2x kranen kost al snel €100.00 best veel voor een dagje varen.
Met sportieve groet,
Gaby Copini
Voorzitter WSVA
8-11-2024, Mark Witte:
Dhr. Brouwer spreekt zichzelf tegen. Hij geeft aan dat er bij jachthavens onvoldoende parkeergelegenheid is voor auto's met een trailer maar vind het ook broodroof van de jachthavens als zij de boten er niet in en uit mogen halen.
7-11-2024, Gerard Zelen:
Geef ze de beloofde veilige botenhelling!
De kop boven dit artikel was in 2019 al bekend dat het daar op uit zou draaien.
Veel beloven, maar weinig waarmaken ervan. Immers, de droomvariant (Waterfront) is het nooit geworden.
Maar dat het geld op is tot daar aan toe, maar met de verkeersveiligheid valt niet te spotten.
Ik hoop dat de gemeenteraad het college alsnog bijstuurt, op weg naar veilige haven voor de bootliefhebbers onder ons, maar vooral de weggebruikers, en zeker de fietsers, die erg veel last hebben van het ondeskundig gebruik van de botenhelling.
Ook het parkeren van de lege botentrailers is een blijvend groot probleem in aangrenzende wijk. Handhaven is er niet bij! Dit alles is niet nieuw. In 2019/20 is dit al besproken met de raad en ondergetekende.