Nieuws in Aalsmeer

Belangrijkste nieuws Aalsmeer en Kudelstaart

Onderzoekers: 'krimp Schiphol goed voor de economie'

Door: Redactie   2-4-2024

Uit nieuw onderzoek blijkt dat als Schiphol één op de drie vluchten zou schrappen, dit weinig effect zou hebben op de Nederlandse economie. In feite zou het zelfs mogelijk zijn dat de economie groeit als de economische opbrengsten en de maatschappelijke kosten eerlijk worden afgewogen. Dit schrijft vandaag dagblad Trouw naar aanleiding van een onderzoeksrapport van twee luchtvaartexperts.

Volgens Eric Pels van de VU Amsterdam en Paul Peeters van Breda University of Applied Sciences, die het onderzoek hebben uitgevoerd in opdracht van Natuur & Milieu, zou krimp van de luchthaven leiden tot schaarste aan vliegtuigplekken, waardoor hogere prijzen kunnen worden gevraagd en economische groei kan worden gestimuleerd, zelfs bij een afname van het aantal vluchten.

Spenderen nauwelijks geld
Een van de redenen waarom Schiphol economisch gezien niet zo'n grote bijdrage levert als vaak wordt gedacht, is het grote aantal overstappende passagiers. Deze passagiers spenderen nauwelijks geld in Nederland en dragen weinig bij aan de Nederlandse economie.

Daarnaast worden maatschappelijke kosten zoals klimaatschade en gezondheidszorg als gevolg van geluidshinder vaak niet meegenomen in de berekeningen. Volgens Peeters en Pels kosten 30 procent van alle vluchten de maatschappij meer dan ze opleveren, zelfs als alleen de kosten van klimaatschade in de berekeningen worden meegenomen.

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat milieu- en geluidmaatregelen, waaronder een hogere vliegbelasting en krimp van Schiphol, beter zouden zijn voor de brede welvaart dan het huidige beleid gericht op de bescherming van het overstapmodel van Schiphol. Luchtvaartmaatschappij KLM, een van de opdrachtgevers van een van deze onderzoeken, wilde het rapport aanvankelijk geheimhouden omdat de uitkomst negatief is voor het verdienmodel van KLM, dat afhankelijk is van transferpassagiers.

Eigentijdse manier
Volgens luchtvaartspecialist Koenraad Backers van Natuur & Milieu is het de hoogste tijd dat de overheid op een eigentijdse manier naar de betekenis van Schiphol kijkt. Hij stelt in Trouw dat het huidige beleid gericht is op het in stand houden van een zo groot mogelijk vliegvolume en het groeimodel van de luchtvaart, in plaats van op een luchtvaart met maximale waarde voor de Nederlandse economie.

Backers: "Het is echter belangrijk om ook naar andere verbindingen, zoals trein- en wegverbindingen, te kijken, naast alleen vliegen, om een volledig beeld te krijgen van de waarde van het luchtvaartnetwerk voor Nederland."

Uit ander onderzoek blijkt dat reizigers de voorkeur geven aan rechtstreekse vluchten naar hun bestemming. Bij langere vluchten kan een overstap echter aantrekkelijk zijn vanwege de prijs of vertrek- en aankomsttijden. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid stelt dat zowel directe vluchten als verbindingen met overstap belangrijk zijn voor de netwerkkwaliteit van luchthavens zoals Schiphol.

"Alles ademt Schiphol, maar wij ademen de lucht van de vliegtuigen in"

Geef uw reactie

Deel dit artikel:



Advertentie: