Nieuws in Aalsmeer

Belangrijkste nieuws Aalsmeer en Kudelstaart

Krimp Schiphol van de baan, "dit is niet wat de rechter opdraagt"


Foto: E.J. Barten

Door: Redactie   5-9-2024, 15.30 uur

Schiphol hoeft nog minder te krimpen dan werd aangenomen. In plaats van een afname van 60.000 vluchten zoals het vorige kabinet in de zomer van 2022 opperde, hoeft de luchthaven van het nieuwe kabinet maar 15.000 starts en landingen in te leveren. Desondanks zal volgens minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (PVV) de geluidshinder rondom de luchthaven 17 procent dalen.

Dat de overlast toch wordt verminderd, komt doordat luchtvaartmaatschappijen – KLM, Transavia en Easyjet voorop – steeds meer vliegtuigen inzetten die veel minder herrie maken.
Minister Madlener volgt zodoende het pleidooi van de luchtvaartsector dat nieuwe vliegtuigen veel meer impact hebben op de daling van geluidshinder (en uitstoot van broeikasgassen) dan de krimpplannen van het vorige kabinet.

Dat ging aanvankelijk uit van een krimp tot 440.000 vluchten om de benodigde geluidsreductie te halen. Toenmalig luchtvaartminister Mark Harbers verhoogde dat aantal later, eerst naar 452.500 en in zijn nadagen naar 470.000 starts en landingen.

Geen nachtvluchtverbod
Madlener haalt ook een streep door plannen voor een – door Schiphol bepleit – verbod op vluchten in de nacht, maar het aantal nachtvluchten wordt wel met 5000 per jaar teruggebracht naar 27.000. Ook het voornemen om twee van de zes Schipholbanen ’s middags twee uur te sluiten is geschrapt.

Onthutst
Voorzitter Khadija Arib van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), die bewonersgroepen vertegenwoordigd, is onthutst. “De verontwaardiging bij de MRS over deze maatregelen is groot. Er is wél geluisterd naar de luchtvaartbranche, maar niet naar de omwonenden", zegt zij tegen Het Parool.
“Er zit geen enkele waarborg in voor de omgeving en de maatregelen zijn veel te vrijblijvend,” vervolgt ze. “Er is nog steeds geen fair balance tussen belangen van omwonenden en die van de luchtvaart, ondanks een uitspraak van de rechter.”

Uit de problemen is de minister nog lang niet. Er ligt immers een uitspraak van de rechter, die de Staat in maart beval om binnen een jaar de rechtsbescherming van omwonenden te herstellen en daarbij hun gezondheid als uitgangspunt te nemen en de economische belangen daaraan ondergeschikt te maken.

"Dit is niet wat de rechter opdraagt"
“De minister heeft nog zes maanden om uit te leggen hoe klein Schiphol zal worden, in plaats van ietsje afpellen van het aantal vluchten,” zegt Jan Boomhouwer van actiegroep Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV), die de rechtszaak aanspande en won.

“Madlener heeft nu een aantal bijzaken uit het vonnis gevist, maar de hoofdzaak laten liggen: dat niet langer de hubfunctie (het bestemmingennetwerk van Schiphol) vooropstaat, maar de gezondheid van omwonenden. Hij doet niet wat de rechter opdraagt.”

Volgende week vind een eerste regiezitting plaats voor het hoger beroep dat de Staat tegen de uitspraak heeft ingesteld. Maar dat heeft geen opschortende werking. Boomhouwer: “In maart moet het voor de bakker zijn. Ik ben benieuwd hoe het kabinet dat gaat doen.”

Bron: Nieuws in Aalsmeer, Het Parool en NOS

Relevant:
Aangepast krimpplan: Aalsmeerbaan in de middag twee uur op slot

Geef uw reactie

Deel dit artikel: