Nieuws in Aalsmeer

Belangrijkste nieuws Aalsmeer en Kudelstaart

Aalsmeer zet gezondheid op één in dossier Schiphol. "Welzijn boven Welvaart"


Foto: E.J. Barten

Door: Redactie   13-7-2024

Juist in de week dat pleitbezorgers van minder vliegbewegingen rond Schiphol een paar tegenvallers te verduren kregen (zie onder) probeert de gemeenteraad van Aalsmeer met een gezamenlijk en versterkt standpunt de overheid te bewegen naar een beslissing van minder vluchten.

Daarvoor werd afgelopen donderdag raadsvoorstel 'Strategiedocument Schiphol' aangenomen. Kern van het document is dat voor Aalsmeer in de discussie rond dossier Schiphol Gezondheid allesbepalend zal zijn. 'Welzijn boven Welvaart', zo staat er nadrukkelijk in het document.

Dit betekent dat wanneer een afweging gemaakt moet worden tussen bepaalde gevolgen van maatregelen, "de balans altijd ten positieve zal overslaan naar de Gezondheid", staat beschreven in het document. "Aalsmeer zet op alle fronten in op vermindering van geluidhinder, vermindering van giftige uitstoot en verbetering van de grond- en waterkwaliteit in onze gemeente."

Ondernemers Bloemenveiling
In het recente verleden bij discussies over Schiphol in de gemeenteraad waren tussen raadspartijen verschillen zichtbaar over hoe om te gaan met de economische belangen voor Aalsmeer. Met name werd dan gewezen op ondernemers op de Bloemenveiling die afhankelijk zijn van de luchthaven.

In het 'Strategiedocument Schiphol' zijn de verschillende meningen daarover ondervangen door de opmerking: 'we trekken samen met vertegenwoordigers van onze lokale economie op om wensen in kaart te brengen en mogelijkheden te onderzoeken om op zo efficiënt mogelijke manier vluchten mogelijk te maken die zo min mogelijk overlast en gezondheidsschade veroorzaken.'

Opkomen voor kinderen
Donderdag bleek er raadsbreed grote tevredenheid over de uitgezette strategie. Ronald Fransen van GroenLinks, tevens voorzitter van de dit jaar opgerichte Commissie Luchtvaartzaken, wees op het belang van nachtrust voor kinderen die in hun slaap gestoord worden door vliegverkeer in de avonduren. "Kinderen kunnen niet voor zichzelf opkomen, dat moeten wij doen. Daarop willen we met dit document specifiek de aandacht vestigen."

"In dit document worden de twee schijnbaar meest conflicterende elementen, namelijk de gezondheid van onze inwoners en de belangrijke rol die Schiphol in de lokale economie speelt, mooi afgewogen en met elkaar verbonden", verklaarde Marion Geisler van D66.

Grote zorgen
Peter van den Nouland (CDA) is blij over de gekozen strategie, en vindt het belangrijk dat de raadspartijen elkaar goed vasthouden met betrekking tot dossier Schiphol. "Zeker als je het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet ziet. Ik maak mij grote zorgen over de maatregelen die we misschien kunnen verwachten vanuit Den Haag."
Absoluut Aalsmeer hoopt dat de vervolgstappen die genomen gaan worden niet vertraagd worden. "Want er is haast bij", zei Greta Holtrop.

Een belangrijke vervolgstap is dat er budget wordt vrijgemaakt voor diverse (gezondheids)onderzoeken en in te spelen op actuele gebeurtenissen. Besprekingen over het gewenste budget van 150.000 euro komt later dit jaar op de agenda in de Commissie Luchtvaartzaken.

'Genoeg is genoeg'
Op welke wijze de in het document 'Strategiedocument Schiphol' voorgestelde doelen de besluitvorming in Den Haag over Schiphol zal gaan beïnvloeden is afwachten. Niet voor de eerste keer in de afgelopen tien jaar geeft de gemeente Aalsmeer duidelijke signalen af dat groei van het vliegverkeer geen optie meer is en pleit voor vermindering.

Een fiks aantal brieven schreef de gemeente in het verleden aan het ministerie in Den Haag over vlieghinder en met een eis tot maatregelen. Helder voor de geest staat de aangenomen motie uit 2018 'Genoeg is genoeg'. "Verdere groei van gebruik van de Aalsmeerbaan is niet acceptabel."

Lobby en rechter
Keer op keer worden strenge maatregelen om het vliegverkeer terug te dringen niet doorgevoerd. Zo verbood afgelopen week nieuwe minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Verkeer dat er werd opgetreden tegen forse overschrijding van vliegherrie in Uithoorn. "We worden steeds door de overheid in het ootje genomen," reageerde Ronald Fransen donderdag op deze beslissing. "Dit soort dingen moeten we aan de kaak blijven stellen."

Of steekt de rechter een stokje voor maatregelen tegen vlieghinder. Donderdag besloot de Hoge Raad dat de Staat het aantal vluchten op Schiphol niet met een tijdelijke regeling snel mag terugbrengen naar maximaal 460.000 vluchten per jaar.

In maart bepaalde de Rechtbank Den Haag in een bodemprocedure van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) dat de Staat in strijd handelt met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens door omwonenden van Schiphol geen adequate rechtsbescherming te bieden en hun belangen stelselmatig ondergeschikt te maken aan die van de luchtvaart. Eind juni is de Staat in beroep gegaan tegen de uitspraak.

Nieuwe kabinet
Wat het nieuwe kabinet precies wil gaan doen met Schiphol is nog onduidelijk. In het hoofdlijnenakkoord van de coalitiepartijen staat: "De komende jaren moet de inzet gericht zijn op het op orde brengen van de rechtsbescherming van omwonenden (geluidhinder), met behoud van de netwerkkwaliteit van Schiphol. Zo is op langere termijn doorgroei mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen."

Relevant:
Strategiedocument Schiphol
Motie 'Genoeg is genoeg' (2018)

Geef uw reactie

Deel dit artikel: