De gemeente Aalsmeer wil dat de busbaan over de Burgemeester Kasteleinweg deels wordt opengesteld voor overig autoverkeer, en de 'zachte Knip' bij kruising Mensinglaan wordt weggehaald. Dit om sluipverkeer in de woonwijken rondom de busbaan tegen te gaan. Deze maatregelen staan in het onlangs gepubliceerde Verkeerscirculatieplan Aalsmeer (VCP).
Uitvoering van het voornemen zal nog wel even op zich laten wachten. Vervoerregio Amsterdam en Provincie Noord Holland, die wijzigingen wat betreft de busbaan moeten goedkeuren, vinden namelijk dat Aalsmeer te hard van stapel loopt. Zij trappen duidelijk op de rem. Dat blijkt uit een reactie van de vervoerregio op een conceptversie van het VCP waarin de gemeente nadrukkelijker beschreef dat er een aanpassing van de weg zal komen.
In een zienswijze op de wijziging reageerde Vervoerregio Amsterdam geprikkeld.
'Dit vinden we niet een verantwoorde beeldvorming en schept verkeerde verwachtingen, aangezien eerst de problematiek in breed perspectief moet worden geduid. In de definitieve versie van het VCP is de gemeente daarom minder stellig:
'Met Provincie en de Vervoerregio is afgesproken om gezamenlijk op te trekken bij het oplossen van dit vraagstuk.'
Gevoelig onderwerp
De zaak ligt gevoelig, zo blijkt. Niet alleen tussen gemeente, Vervoerregio en Provincie. Ook in het dorp is de busbaan en de Knip sinds de opening eind 2021 een kwetsbaar en veel besproken onderwerp. Veel automobilisten klagen over de Knip, zij zoeken sluiproutes in de woonwijken wat weer tot veel klachten leidt van omwonenden.
De klachten bereikten ook de lokale politiek, en was daar vatbaar voor. In het coalitieakkoord van CDA, VVD en D66 werd in 2023 afgesproken dat
'het verkeer uit de woonwijken geweerd moet worden. De aanpassing van de knip krijgt prioriteit.' Concrete stappen zijn er twee jaar later nog niet gemaakt. Wel lopen de gesprekken dus tussen de betrokken partijen.
Snelheid Oosteinderweg naar 30 km/uur
In het Verkeerscirculatieplan, een praktische uitwerking van de mobiliteitsvisie en richting geeft aan de plannen komende jaren op het gebied van verkeer, staan een aantal maatregelen die de gemeente wil gaan toepassen voor auto- en fietsverkeer, en wandelaars in Aalsmeer.
Omwonenden op de Oosteinderweg zullen tevreden instemmen met de maatregel de maximumsnelheid hier te verlagen naar 30 km/uur. Verwacht wordt dat het verkeer na invoering zal verschuiven naar de Aalsmeerderweg, die daar meer geschikt voor is omdat daar een
vrijliggend fietspad ligt.
Oosteinderweg is onveilig voor fietsers. Foto: Streetview
Fietsdoorsteek
Gekeken wordt of meer fietsverbindingen (fietsdoorsteek) tussen Oosteinderweg en Aalsmeerderweg te realiseren zijn, om op die manier fietsers de mogelijkheid te geven eerder en vaker van een meer veilige route gebruik te laten maken. Bestudeerd wordt of het Spoorlijnpad, dat zal terugkeren, behalve voor wandelaars ook voor fietsers als volwaardige verbinding kan worden doorgetrokken
tot de Oosteinderweg.
Bewoners Stommeerweg verbijsterd
Invoering van 50 km/uur naar 30 km/uur is de gemeente ook voornemens op Zwarteweg west, Ophelialaan west, Dreef, Stationsweg, Uiterweg, Van Cleeffkade en op een deel van de Machineweg. Een optie om van de Stationsweg een fietsstraat te maken, waar de auto te gast is, is voorlopig in de ijskast gezet. Op deze weg is het te druk voor een realistische auto-te-gast-uitstraling.
Aanvankelijk zou 30 km ook gaan gelden op de gehele Stommeerweg. De gemeente is hier echter van teruggekomen. Komende vanaf het dorpscentrum mag de automobilist op de Stommeerweg vanaf de Mensinglaan gas geven naar 50 km/uur omdat op dit gedeelte een vrij fietspad naast de weg ligt.
De wijziging leidde tot boosheid bij bewoners op de Stommeerweg langs de Westeinder. Vorige week tijdens behandeling van het VCP in een commissievergadering liet een bewoner als inspreker (ook namens andere omwonenden) de onvrede blijken. "We zijn verbijsterd. Het is bij ons voor de deur een racebaan. Maak hier een 30 km zone van."
Vanaf Christiani op de Stommeerweg kunnen automobilsten gas geven naar 50 km/uur, staat in het VCP. Foto: NIA
"Empathieloos, gebrek aan creativiteit"
Een andere inspreker, een bewoner van de Ophelialaan, haalde hard uit naar raads- en commissieleden en een voormalig verkeerswethouder. Over zijn jarenlange vergeefse pogingen om zijn woonstraat na veel (fiets)ongelukken verkeersveiliger en leefbaarder te maken. "Uw rol als volksvertegenwoordiger de laatste acht jaar omschrijf ik als ontwijkend, visieloos, inhoudsloos, empathieloos en gebrek aan creativiteit."
De bewoner maakte een uitzondering voor vorig verkeerswethouder Dick Kuin (initiatiefnemer Denktank Verkeer) en huidig verkeerswethouder Bart Kabout. "Met het nieuwe verkeersplan worden stapjes gemaakt in de goede richting. Betrek alsjeblieft de bewoners bij uw plannen. Wij willen graag meedoen en niet alleen meepraten."
Doorgang Drie Kolommen- en Raadhuisplein
Een andere verkeersmaatregel die in het VCP wordt genoemd is het maken van een verbinding voor auto's tussen parkeerterreinen Drie Kolommenplein en Raadhuisplein, nu alleen een toegangspad voor fietsers en wandelaars.
De wijziging dient om de drukte bij de Stationsweg te verminderen. Als het ene gebied vol is, hoeft men niet meer via de Stationsweg naar het andere gebied te rijden. Dit verhoogt de verkeersveiligheid en doorstroming.
Doorgang naar Raadhuisplein. Nu nog alleen voor fietsers/voetgangers. Foto: NIA
Vrachtverkeer
Inwoners in en rond het centrum klagen steeds vaker over toenemend vrachtverkeer. De gemeente stelt in het VCP dat vrachtverkeer in Aalsmeer niet volledig te weren is vanwege de aanwezigheid van veel (winkel)bedrijven.
Een algeheel verbod is daarom niet wenselijk en niet mogelijk.'
Niettemin zal de gemeente onderzoeken om voor bepaalde woonstraten een verbod op doorgaand vrachtverkeer in te voeren middels een
verkeersbesluit. Ook wordt gedacht aan inzet van camera’s, hoogtebeperking,
milieuzones en venstertijden voor bevoorrading. En een verkenning naar
mogelijkheden van een logistieke hub aan de rand van het dorp.
Veiligheid rotondes
Eventuele aanpassingen van de rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg om de verkeersveiligheid te verbeteren is een apart traject
en is niet opgenomen in het VCP.
De afgelopen jaren zijn er al enkele wijzigingen bij de rotondes aangebracht. Begin dit jaar is vanwege het aantal ongevallen voor de tweede keer de verkeerssituatie op de rotondes Van Cleeffkade en Dorpsstraat met camera's gemonitord. Uitslag van het onderzoek is nog niet bekend. Mogelijk volgen later verdergaande maatregelen.
Op 6 mei zal het VCP worden behandeld in een oordeelsvormende commissievergadering Ruimte. Verkeerswethouder Bart Kabout (CDA) zal dan ingaan op een aantal vragen die de verschillende partijen in voorbereiding hebben. Op 22 mei een raadsbesluit.
Relevant:
Verkeerscirculatieplan Aalsmeer 2025 (Pdf)
12-11-2-2024: Er komt een nieuw onderzoek naar veiligheid rotondes op Burgemeester Kasteleinweg
Geef uw reactie
Deel dit artikel: