Toon meer moed met het weren van vrachtverkeer in Aalsmeer. Die oproep deden gemeenteraadsleden donderdag aan het college tijdens de presentatie van de conceptversie Verkeers Circulatie Plan.
Raadsleden sloegen aan op de notitie in het plan dat een verbod van vrachtverkeer in het dorp lastig is te handhaven. "Natuurlijk is het lastig, maar dat wil niet zeggen dat we niet passende oplossingen kunnen bedenken", stelde raadslid Werner Koster van Absoluut Aalsmeer.
Het vele vrachtverkeer in vooral de dorpskern is raadsleden en inwoners al jaren een doorn in het oog. Sinds de opening van de busbaan eind 2021 en de aanleg van 'de Knip' zoekt het (vracht)verkeer zich een weg door het centrum van Aalsmeer. Het levert gevaarlijke situaties op voor het overig verkeer.
Met name de Hortensialaan, Stommeerweg en Ophelialaan worden gebruikt als sluiproute. Daarbij helpt het ook niet dat de Burgemeester Hoffscholteweg, die als verbindingsweg moet dienen (onderdeel van de Noordvork) tussen centrum en de nieuwe 201, na zes jaar nog steeds niet volledig is opgeleverd.
Raadsleden verbaasd
De verwachting was dat in het nieuwe Verkeers Circulatie Plan (VCP), de vorige dateert alweer van 2010, forse maatregelen zouden worden opgenomen om het vrachtverkeer in en rond het centrum terug te dringen. Daar is in de conceptversie weinig van terug te lezen. Meer dan 'sturen op type bedrijvigheid' en een mogelijke 'logistieke hub' aan de rand van het dorp staat in de conceptversie niet vermeld.
Raadsleden reageerden hierover verbaasd. Koster van AA verwacht meer ambitie van het gemeentebestuur om het vrachtverkeer terug te dringen. "Ik woon in het dorpscentrum. Ik zie in de buurt hoe historische panden aan gort worden gereden, de scheuren schieten in de muren. We moeten moedig zijn om serieuze maatregelen te nemen, in hoeverre wil het college meegaan met die moed?"
De woorden van Koster konden op instemming rekenen van Ronald Fransen van GroenLinks. "Deze opmerkingen spreken mij zeer aan." En Sybrand de Vries van D66: "Alleen al om doorgaand vrachtverkeer uit de routeplanners te halen is een goede reden voor een formeel verbod voor vrachtverkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer."
In zijn beantwoording maakte verkeerswethouder Bart Kabout (CDA) kenbaar dat de boodschap was overgekomen, maar deed nog geen concrete toezeggingen. "Uw wens nemen we mee in de verdere ontwikkeling van dit verkeersplan."
'De Knip' wordt opgeheven
Tijdens de presentatie van het VCP werd nog eens duidelijk dat de gemeente serieus van plan is de veelbesproken 'Knip' (bovenaan de lijst van ergernissen bij inwoners na een enquête en bewonersavonden) ter hoogte van kruising Mensinglaan op te heffen.
Welke wijziging precies wordt toegepast is nog de vraag. Kabout: "We vinden als college dat hier iets moet gebeuren, hoe we de aanpassingen voor ons zien zullen we opnemen in de VCP die in november naar de raad zal worden gestuurd."
'De Knip' bij kruising N196/Mensinglaan. Foto: NIA
In het concept verkeersplan, dat tot stand kwam met steun van advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, staat ook het voornemen om van de Stommeerweg en Oosteinderweg een 30km-weg te maken. "Maar hoe gaan we die wegen dan inrichten, en hoe de 30km handhaven?," was een opmerking van een aantal raadsleden.
Verder blijft het college zich inzetten om de rechtstreekse buslijn naar Schiphol weer in de dienstregeling op te nemen. Dat het nieuwe kabinet een bezuiniging van 100 miljoen euro heeft aangekondigd op het Openbaar Vervoer in en rond de grote steden zal een terugkeer van de busverbinding niet bespoedigen.
Aanpassing rotondes?
Tenslotte was het opvallend dat tijdens de presentatie nauwelijks gesproken werd over de gevaarlijke situaties bij de rotondes op de N196 bij kruisingen Van Cleeffkade en Dorpsstraat. Om de haverklap vinden daar ongevallen plaats waar vaak fietsers bij betrokken zijn. Behoudens enkele kleine aanpassingen blijven grote ingrepen uit, ondanks harde conclusies in een rapport over de verkeersveiligheid.
De gemeente is voor grote aanpassingen afhankelijk van de medewerking van Provincie Noord Holland, Vervoerregio Amsterdam en Connexxion. Wethouder Kabout verklaarde, na een vraag van CDA-raadslid Peter van den Nouland, dat er in de volgende versie van het VCP meer over de situatie bij de rotondes zal worden vermeld.
Zodra er een definitieve versie van het verkeersplan is zal deze worden behandeld in de gemeenteraad. Een raadsbesluit wordt in december verwacht.
Geef uw reactie
14-10-2024, P. Jonkers:
Ook het vrachtverkeer door de Hortensialaan , wat niet mag, alleen bestemmings verkeer, wat het vaak niet is..Wordt ook niet gehandhaafd.
13-10-2024, Marijke Maarse:
Infrastructuur Aalsmeer loopt zwaar achter. Gemeente geeft ongeremd toestemming tot oprichten grote loodsen verspreid over Aalsmeer maar over de bereikbaarheid en de verkeerssituaties wordt niet gerept. Oosteinderweg is voor fietsers niet meer te doen, veel vrachtverkeer dat via Rietwijkeroordweg een route naar en van veiling en Schiphol rijdt en weinig rekening houdt met fietsers!! Aalsmeer heeft al lang meer dan genoeg industrieterreinen, zorg op daarvan voor meer groen!!!